Een open deur zo lijkt het. Nog altijd proberen bedrijven middels cold calling of deuren plat walsen om hun producten aan de man te brengen. Mensen kopen een product of dienst, daar valt geen speld tussen te krijgen. Toch is ‘social selling’ dé manier om een netwerk aan je te binden.
Klanten zijn namelijk steeds zuiniger op hun tijd en daarmee veel selectiever geworden. De ontwikkelingen op digitaal vlak zijn hier natuurlijk oorzaak én gevolg van. Ook biedt dit nieuwe mogelijkheden. We kunnen ook steeds slimmer en effectiever contact maken en relaties bouwen. Daar gaat social selling over: ‘eerlijk’ en ‘puur’ contact maken met prospects en ze ontmoeten waar ze zitten: social media. Hierbij gaat het niet over het spuwen van informatie, maar juist aangaan van een relatie: mensen doen zaken met mensen.
Slim de krachten van social media benutten. Heel gericht op zoek naar jouw doelgroep, deze ontmoeten en deze vervolgens strategisch te benaderen én er mee in contact blijven. Wel even belangrijk: ‘social selling’ is een aanvulling op de huidige marketingstrategie, géén vervanging.
Even een fijne oneliner: “Je kunt aan het gras trekken zo hard als je wilt, maar het gaat er niet sneller van groeien. De kans is groot dat het breekt en dat je wenste dat je er beter voor had gezorgd.”
De basis is gewoon een prettig, persoonlijk contact. Immers, de beste relaties ontstaan bij een lekker hapje eten of een biertje zonder dat werk daarbij altijd het gemeenschappelijk goed is. Dit laat zich niet forceren. Het traditionele cold calling wordt dan ook ervaren als verkoperig. We kennen allemaal die vertegenwoordiger die altijd langskomt net als je ergens middenin zit. Dit heeft zelfs een averechtse reactie tot gevolg.
Bottomline: Ken je ideale klant zowel bestaand als in de toekomst en wees heel bewust hoe daar het beste mee om te gaan.